Згадайте себе у школі чи були такі ситуації коли через хвилювання ви забували все, що знали: вірш, рухи в танці, чи все, що вчили для екзамену? І якщо така ситуація траплялася наскільки важко було зробити другу вдалу спробу?
Нас вчили налаштовуватись "Все буде добре!", "Все гарно повтори і в тебе все вийде". Звісно такі слова підтримки є важливими, проте як показує практика не завжди дієвими. Батьки перші коучі дітей, і постає питання, як батькам навчити справлятися із хвилюванням своїх дітей, не боятися діяти та досягати задуманого?
Американський психолог, професор Гебріел Еттінгтен, викладачка університету Нью-Йорку, більше ніж 20 років досліджує людську мотивацію.
У своїй книзі "Переглядпозитивного мислення" Гебріел Еттінгтен пропонує опанувати метод "Бажання-Результат-Перешкода-План".
Крок 1 «Б»-бажання. Опишіть бажання, розслабтесь, зробіть вдих та видих, подумайте про якесь одне бажання або одну проблему у вашому особистому або професійному житті, про щось, що треба задовольнити або вирішити.
Крок 2 Тепер подумайте про «Р»-результат. замисліться над результатом якомога яскравіше, уявіть пов’язані із ним події. Якого результату хочете досягнути. Переходьте до наступного кроку.
Крок 3 «П»-перешкода. Іноді щось іде не так, як ми хотіли. Що саме Вас стримує? Знайдіть критичну внутрішню перешкоду, яка заважає здійснити бажання чи вирішити проблему. Які думки чи поведінка відіграють в цьому роль? Як щодо звичок і упереджених думок? Перешкодою може бути поведінка, емоція, невідпорна думка, імпульс, погана звичка. Уявіть перешкоду і замисліться над нею, уявіть пов’язані з нею події та випадки.
Коли будете готові переходьте до другого «П» етапу.
Крок 4 «П»-план. Що ви можете зробити щоб подолати або обійти перешкоду?
Назвіть одну думку чи одну дію – НАЙЕФЕКТИВНІШУ – і запам’ятайте її.
І тепер подумайте де і як може з’явитися ця перешкода наступного разу, укладіть собі план дій.
Тепер розглянимо, як це можна використати для вашої дитини. Наприклад ваша дочка чи син боїться публічних виступів.
Б-бажання - успішно закінчити начальний рік
Р-результат – успішно розповісти вірш перед всім класом.
П - хвилювання, що забуде слова вірша
План - "Якщо забуду слова, то зупинюсь вдихну видихну подивлюсь на вчительку і попрошу підказки/подивлюсь на скетч малюнок, що підготую як підказку/подивлюсь на друга котрий мені допоможе/почну ще раз з початку". Допоможіть створити той план який буде найбільш прийнятним для дитини, та ситуації.
Автор каже, що використовували цей метод із дітьми 7-8 років, як тільки вони навчились самостійно писати. Студенти котрі брали участь у дослідженні ефективності цієї методики покращували свої кількісні і якісні показники, мали менше стресу, та досягали поставленої мети.
На фото: Тетяна Румінська/фотограф: Тетяна Лукашик